Reklama
  • Poniedziałek, 9 stycznia (14:00)

    Alternatywne sposoby na menopauzę

W spiżarni babci Stasi stało mnóstwo słoi ków z przetworami z rabarbaru. Przyrządzała z niego dżemy, konfitury, nalewki, suszyła czerwone łodygi na herbatki. Jesienią i zimą często piekła ciasta i kładła na wierzch warstwę rabarbarowych powideł. Babcia uważała rabarbar za „kobiece warzywo” pomocne w różnych dolegliwościach, zwłaszcza na poty menopauzalne. Czy warto jeść rabarbar podczas przekwitania? Agnieszka z Legnicy

Reklama

Poty dokuczają aż 80 proc. pań w wieku menopauzalnym, zwykle po skończeniu 51 lat. Ale u niektórych dolegliwości mogą pojawić się dużo wcześniej, już po czterdziestce. Są długotrwałe i potrafią uprzykrzać życie 7–10 lat, bardzo pogarszając samopoczucie.

Pocenie się częściej dokucza w nocy. W ciągu dnia nasila się pod wpływem sytuacji stresowych, a także podczas jedzenia zbyt gorących lub ostro przyprawionych potraw.

Źródłem dolegliwości jest spadek ilości estrogenów, które za młodu wspomagają kurczliwość naczyń krwionośnych, biorąc udział w regulacji temperatury ciała. Przy braku hormonów, wraz z upływem czasu, coraz bardziej pogarsza się funkcja naczyń.

Bezpośrednim efektem są napadowe zwyżki ciepłoty całego ciała, problemy z utrzymaniem równowagi termicznej i wzmożona potliwość. Kuracje naturalne potrafią znacznie zmniejszyć natężenie tego symptomu przekwitania.

Zastąpi żeńskie hormony

Rabarbar zawiera fitoestrogen rapontycynę, stymulujący w organiz mie reakcje podobne do tych, które powstają wskutek działania żeńskich hormonów. Dlatego przetwory z rabarbaru zaleca się kobietom z ich niedoborem i w okresie menopauzy.

Rabarbar to typowo wiosenne warzywo. Nadaje się jednak do zamrażania, suszenia i konserwowania w formie przetworów. Jesienią i zimą można też korzystać z dostępnych w sklepach gotowych dżemów, soków i suszonego rabarbaru.

Niestety, nie wszyscy mogą go jeść. Osoby z kamicą nerkową i problemami z układem pokarmowym powinny unikać tego warzywa z powodu obecności kwasu szczawiowego.

Kąpiele i zabiegi

Wanna lawendowa. Zaparz 100 g kwiatów lawendy w 3 l wrzątku. Po 15 minutach wlej do wanny wypełnionej w jednej trzeciej wodą o temp. 37°C. Kąp się 15 minut. Po zabiegu wytrzyj się, ubierz w piżamę i połóż do łóżka. Stosuj przed snem.

Szczotkowanie. Wejdź do wanny wypełnionej wodą o temp. 35°C. Zanurz się do wysokości szyi, potem usiądź. Mokrą szczot ką z miękkiego włosia wyszczotkuj plecy i boki. Gdy skóra się zaczerwieni, połóż się w wannie, wyszczotkuj resztę ciała. Dolej zimnej wody, tak by temp. kąpie li spadła o 5°C. Powtórz zabieg.

Ziołowe terapie

Korzeń lubczyku. Dosypuj codziennie do potraw.

Herbatka szałwiowa. 2 łyżeczki liści szałwii zaparz w szklance wrzątku. Pij codziennie.

Herbatka pokrzywowa. Łyżkę ziela pokrzywy zalej szklanką wo dy, gotuj na małym ogniu przez kilka minut. Pij 3 razy dziennie.

Mieszanka z krwawnikiem. zmieszaj 40 g ziela krwawnika, 20 g ziela srebrnika, 30 g ziela dziurawca, 20 g ziela tasznika, 15 g kłącza tataraku, 15 g kłą cza kozłka, 20 g ziela jemioły.

Zaparz łyżkę mieszanki w szklance wrzątku. Pij 2 razy dziennie.

Mieszanka z porostem. Zmieszaj 2 łyżki porostu islandz kiego i 3 łyżki liści szałwii. 2 łyżki mieszanki zalej szklanką wody, zagotuj. Pij łykami co 2–3 godziny.

Mieszanka z głogiem. Wy mieszaj po łyżce owoców głogu, ziela serdecznika i jemioły, szyszek chmielu i koszyczków rumianku. Łyżkę mieszanki zagotuj w szklan ce wody. Pij rano i wieczorem.

Dieta i zdrowy styl życia

Systematyczny trening pomaga regulować ciepłotę ciała i kurczliwość naczyń krwionośnych w okresie menopauzy. U ćwiczących pań poprawia się przepływ krwi do powierzchni skóry i części mózgu, które zawiadują temperaturą. Najskuteczniejsze są 45-minutowe biegi, pływanie lub jazda na rowerze w żwawym tempie, aerobik – 4–5 razy w tygodniu.

Witaminowy jadłospis.

Witamina E zmniejsza potliwość (liściaste warzywa, owoce tropikalne, orzechy).

Witamina B5 reguluje pracę nadnerczy, które w okresie menopauzy nadal wydzielają estron (drób, ryby, rośliny strączkowe, awokado, ser, ziemniaki, jaja, mleko).

Witamina C zmniejsza uczucie gorąca (cytrusy, jagody, szpinak, brukselka, brokuły).

Roślinne estrogeny

Fitoestrogeny to substancje roślinne, które naśladują w organizmie działanie hormo nów kobiecych. Obejmują trzy główne grupy:

Lignany. Występują w nasionach lnu i słonecznika, w pełnoziarnistych produktach zbożowych, ziołach, marchwi, cebuli, jabłkach, wiśniach, jagodach i orzechach.

Stilbeny. To np. resweratrol w skórce winogron i morwy, rapontycyna w rabarbarze.

Flawonoidy. Ich bogatym źródłem są soja, soczewica, fasola szparagowa, groch, tofu, mleko sojowe oraz kiełki koniczyny.

Życie na gorąco

Zobacz również

  • Źle znoszę menopauzę. Na ostatniej wizycie u ginekologa lekarka poleciła mi transdermalny sprej z estradiolem. Co Pani sądzi o tej drodze podawnia hormonów? Elżbieta z Kielc więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.