Reklama
  • Piątek, 17 maja 2013 (09:38)

    Gdy dopadła cię menopauza

Uniknąć jej nie sposób, ale każda z nas może postarać się, by ten czas nie przyszedł za wcześnie i był jak najmniej dokuczliwy!

Większość z nas obawia się tego etapu w swoim życiu. Kojarzymy go z przykrymi dolegliwościami, spadkiem atrakcyjności, większą podatnością na niebezpieczne choroby.

Ale… nie musimy czuć się skazane na te problemy. Możemy im aktywnie zapobiegać! Zasady, których przestrzeganie zalecają lekarze, są naprawdę proste i nieuciążliwe.

Reklama

Warto być przy tym konsekwentną, bo wtedy menopauza pojawi się zgodnie z naturalnym rytmem naszego organizmu (a nie np. przedwcześnie) oraz będzie przebiegać łagodniej. A wtedy przekonamy się, że w każdym momencie życia możemy cieszyć się dobrym zdrowiem i samopoczuciem!

Ważne, gdy masz 30–40 lat

Pamiętaj, że sposób odżywiania, który dziś stosujesz, ma ogromny wpływ na twoje przyszłe samopoczucie. Nie lekceważ tej zależności! Postaw na odżywczą, ale niezbyt kaloryczną dietę (ok. 2000 kcal dziennie).

Najłatwiej będzie osiągnąć ten cel, kierując się zasadami tzw. piramidy żywienia. Zapoznaj się z nimi np. na stronie Instytutu Żywności i Żywienia www.izz.waw.pl.

Nie dawaj się namówić na drakońskie diety odchudzające! Są wrogiem kobiecości. Nadmierne ograniczenia w jadłospisie i niejedzenie niektórych pokarmów powodują, że brakuje składników odżywczych potrzebnych do wytwarzania kobiecych hormonów. Odchudzając się przesadnie, ryzykujesz, że jajniki przestaną funkcjonować i pojawi się przedwczesna menopauza.

Szkodliwy nałóg palenia – już teraz pozbądź się go na zawsze! Może przyspieszyć menopauzę nawet o 5 lat. Nikotyna wpływa na układ nerwowy, zawiadujący wydzielaniem estrogenów.

Ostrożne też z e-papierosem. Choć bywa pomocny w zerwaniu z nałogiem, nie ma jeszcze wiarygodnych opracowań mówiących, że jest obojętny dla organizmu.

Częste współżycie powoduje, że w twoim organizmie utrzymuje się odpowiednio wysoki poziom estrogenów, co sprzyja prawidłowemu stanowi narządów płciowych.

Gdy jesteś tuż przed i w trakcie

Wzbogać swoje menu o soję. Jest znana z tego, że zawiera tzw. fitohormony, substancje pomagające organizmowi wytwarzać estrogeny. Dzięki temu mniej odczuwalne stają się dolegliwości związa ne z menopauzą, takie jak uderzenia gorąca, suchość pochwy. Uwaga! Wybieraj soję niemodyfikowaną genetycznie (ta informacja powinna znajdować się na opakowaniu).

Sporo fitohormonów, choć nieco mniej od soi, zawierają nasze krajowe, popularne warzywa i owoce: marchew, natka pietruszki, jabłka i wiśnie. Na co dzień zadbaj o dobrą przemianę materii. Stosuj preparaty, które zapobiegają zaparciom i wzdęciom.

Przy silnych uderzeniach gorąca wypróbuj wyciąg z niepokalanka. Pół szkl. zmielonego zioła zalej 1/2 szkl. czystej, 40-proc. wódki. Po 7 dniach przecedź przez filtr do kawy. Pij 1 łyżeczkę 2 razy dziennie.

Na nocne poty stosuj kąpiel. Połącz po 2 łyżki kory dębu, suszonej mięty, szałwii, kory wierzby i ziela brukwicy. 5 łyżeczek mieszanki zalej 2 litrami zimnej wody. Doprowadź do wrzenia, gotuj 5 min. Odstaw, przykryj na 30 min. Przecedź, wlej do wanny z ciepłą wodą.

Bezsenność i niepokój łagodź herbatką z melisy. 2 łyżeczki ziela zalej szklanką wrzątku i przykryj na 10 min; przecedź. Pij 2 razy dziennie.

Preparaty z pluskwicą groniastą pomogą na nasilone tzw. wypadowe objawy menopauzy.

Witamina E może być zalecana dla ochrony przed miażdżycą i schorzeniami serca. Preparaty z potasem i magnezem pozwolą ci zachować równowagę psychiczną.

Ćwicz 3 razy w tygodniu po pół godziny, tak, by osiągnąć tętno 130 uderzeń na min. Polecane są ćwiczenia aerobowe (np. marsz, jazda na rowerze) oraz wzmacniające mięśnie dna miednicy (zapobiega to nietrzymaniu moczu). Ogranicz produkty, które mogą wyzwalać napady gorąca – mocny alkohol, napoje z kofeiną, pikantne potrawy.

Podstawy twojej diety

Nawet kilka razy dziennie powinnaś sięgać po produkty zbożowe z pełnego ziarna. Zawierają korzystnie wpływające na organizm węglowodany złożone i powinny być dla ciebie głównym źródłem energii. Dostarczą ci także wielu składników mineralnych, takich jak żelazo, potas i magnez, chroniąc m.in. przed osłabieniem.

Postaw na warzywa i owoce

Codziennie jedz świeże warzywa i owoce (także pod postacią naturalnie wyciskanych soków). Są doskonałym źródłem zapewniającej odporność witaminy C.

Regulują pracę przewodu pokarmowego i korzystnie wpływają na stężenie cholesterolu oraz glukozy we krwi. Odznaczają się wysoką zawartością wody (80–90 proc.) i mają niską wartość kaloryczną.

Przysmaki z morza

Ryby w porównaniu z mięsem zawierają więcej składników mineralnych. Dostarczą ci cennych kwasów omega-3.

Koniecznie do lekarza

Przy nasilonych dolegliwościach i zagrożeniu osteoporozą oraz zmianami w układzie krążenia lekarz z pewnością zaleci stosowanie hormonalnej terapii zastępczej.

Tekst pochodzi z magazynu

Tina
Więcej na temat:Nie | menopauza | preparaty | zasady | ryby | przysmaki | ryby

Zobacz również

  • W Polsce jest około 8 milionów kobiet w okresie menopauzy. To nie choroba, lecz kolejny etap życia. Co zrobić, by nie był zbyt uciążliwy? więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.