Reklama
  • Wtorek, 26 kwietnia 2016 (13:05)

    Jak nie przytyć w okresie menopauzy

Ruszaj się chociaż trzy razy w tygodniu przez co najmniej 30 minut.

Spadek poziomu hormonów

Menopauza, czyli ostatnia miesiączka – w Polsce przypada ok. 50. roku życia, ale może pojawić się też wcześniej. Wiąże się ona ze spadkiem poziomu hormonów płciowych, które wywołują wiele zmian w organizzmie kobiety. Tycie to właśnie jedna z nich.

Zaczęło się – ostatnią miesiączkę masz już za sobą. Do tego częściej dopadają Cię wahania nastrojów i nie możesz się na niczym skoncentrować. Stres zajadasz słodyczami, a to sprawia, że tu i ówdzie przybywa Ci tłuszczyku.

Reklama

Skąd te zmniany

Podczas menopauzy obniża się poziom estrogenów i progesteronu (to on odpowiada za zwiększenie apetytu). Tyciu sprzyja również wyższy poziom androgenów – hormonów męskich, które przyczyniają się do otyłości brzusznej. Nie dość, że nasz apetyt rośnie, to jeszcze zwiększa się wchłanianie tłuszczu i cukru.

Czy może być gorzej? Tak, bo na dodatek rośnie apetyt na alkohol, który dostarcza mnóstwo pustych kalorii. Generalnie nasz metabolizm ulega spowolnieniu. Nic więc dziwnego, że dużo kobiet zaczyna czuć się nieatrakcyjnie i ogólnie jest im źle.

Trzymaj wagę

Jeśli chcesz zachować ładną sylwetkę, musisz wprowadzić odpowiednie zasady odżywiania, dużo się ruszać i pomyśleć o ewentualnej zastępczej terapii hormonalnej.

Na początek dieta. Oto zasady, których powinnaś się trzymać: Jedz mniej kalorii w ciągu dnia – kobieta podczas menopauzy potrzebuje o 200-400 kcal mniej niż wcześniej. Zapomnij o słodyczach.

Ogranicz do niezbędnego minimum ilość tłuszczów, zwłaszcza zwierzęcych. Gdy organizm przestaje produkować estrogeny, które utrudniają odkładanie się złogów cholesterolu w tętnicach, zwiększa się ryzyko miażdżycy. Dlatego najlepiej zrezygnuj ze smarowania pieczywa.

Jedz odpowiednią ilość białka niezbędnego do utrzymania mięśni. Kobieta 50-letnia dziennie potrzebuje 0,8 g białka na 1 kg wagi. Poza mięsem białko zawierają też nasiona strączkowe, ryby oraz niektóre warzywa (np. brokuły). Idealnym źródłem białka jest także soja, która zawiera dodatkowo fitohormony – są one bardzo pomocne w łagodzeniu objawów menopauzy.

Aby uniknąć osteoporozy, musisz zjadać odpowiednią ilość białka – co najmniej 900 mg wapnia dziennie, jeśli skończyłaś 50 lat – 1200 mg. Uwaga, kawa wypłukuje wapń.

Jedząc posiłki, pamiętaj o warzywach. Najzdrowsze są świeże, ale mogą być też gotowane na parze. Zawarty w nich błonnik wspomaga przemianę materii. Skoro wiesz już, co jeść, teraz czas na spacer, rower, basen lub gimnastykę w domu.

Aktywność fizyczna świetnie wpływa na sylwetkę i dobre samopoczucie. A jeśli bardzo źle znosisz menopauzę, zgłoś się do lekarza i rozważ terapię hormonalną.

Tele Tydzień
Więcej na temat:menopauza | Nie | spadek | 30 minut

Zobacz również

  • Naukowcom udało się wyłapać pierwsze zmiany w kobiecym cyklu miesięcznym, po których można już liczyć lata, jakie pozostały paniom do menopauzy. Termin ostatniej miesiączki da się „z grubsza”... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.