Reklama
  • Czwartek, 11 lutego 2016 (13:05)

    Jak przetrwać menopauzę

Masz napady gorąca, nocne poty i jesteś rozdrażniona... To zapewne skutek spadku żeńskich hormonów

Reklama

Okres przekwitania, czyli ustanie czynności jajników, to naturalny proces fizjologiczny. Powoduje on wiele dolegliwości. Na szczęście można je złagodzić.

1 Mleczne produkty. Są źródłem wapnia wzmacniającego kości, które słabną, gdy żeńskie hormony (estrogeny) przestają je chronić. Aby więc zapobiec osteoporozie, pij mleko, jogurty, jedz białe i żółte sery. 

2 Ryby i tran. Pamiętaj, że aby wapń dobrze się przyswoił, potrzebny jest ci fosfor, który znajduje się w rybach, mięsie, jajach, produktach zbożowych, serach. Jedz ryby i pij tran, bo w nich są cenne kwasy tłuszczowe omega-3, które chronią serce i uelastyczniają naczynia krwionośne.

3 Roślinne hormony. Niedobór żeńskich hormonów uzupełniaj roślinnymi substancjami (fitohormonami), które mają podobne działanie. Ich źródłem są warzywa, owoce, zboża, rośliny strączkowe, oleje, np. lniany. Jedz soję (i produkty sojowe), dynię i jej nasiona, orzechy, sezam, słonecznik. A także marchewkę, selery, buraki, cukinię, kabaczek, owsiankę, dynię, jabłka i pij z nich soki.

4 Minerały. Potrzebujesz teraz pierwiastków mineralnych, m.in. magnezu i potasu. Wspomagają one nerwy, chronią serce i krążenie. Jedz warzywa, zwłaszcza liściaste, gotowane na parze, pomidory, banany, ziemniaki, szpinak, suszone morele. A także sałatki z kiełkami i warzywne buliony. Pij sok z marchwi, selera i pietruszki.

5 Witaminy. W tym okresie ważna jest nie tylko witamina D, którą organizm wytwarza pod wpływem słońca. Twój układ nerwowy wspomagają witaminy z grupy B. Zażywaj więc preparaty, które je zawierają (np. z wyciągiem z drożdży). Z kolei witamina E wzmocni układ krwionośny osłabiony po spadku hormonów.

6 Mniej używek. Ograniczaj kofeinę: kawę, napoje typu cola, mocną herbatę. Pobudzają one produkcję substancji wyzwalających ataki gorąca. Zmniejszaj ilość alkoholu, który działa podobnie.

7 Zioła. Spożywaj je w formie herbatek oraz roślinnych, ziołowych wyciągów. Wybieraj te, które zawierają chmiel, melisę, pokrzywę, kozłek lekarski (walerianę), lawendę i soję. Poprawiają nastrój, uspokajają i zmniejszają uderzenia gorąca, obfite poty, zaburzenia snu i koncentracji.

8 Kąpiele. Wieczorem przygotuj napar, dzięki któremu będziesz się mniej pocić. Wymieszaj korę dębu, wierzby, ziela mięty, szałwii, bukwicy. Pięć łyżeczek mieszanki zalej 2 l zimnej wody. Doprowadź do wrzenia, gotuj 5 minut. Odstaw na pół godziny pod przykryciem. Przecedź, wlej do wanny, uzupełnij ciepłą wodą i zanurz się w niej na 15 minut.

9 Masaże. Kup ręczną szczotkę, rękawicę do masowania lub masażer (20-50 zł). Codziennie masuj nimi ciało, a pobudzisz krążenie, złagodzisz bóle stawów, mięśni, poprawisz samopoczucie.

Gimnastyka i spacery

Nie tylko łagodzą objawy menopauzy, ale i wzmacniają mięśnie, poprawiają sylwetkę. Dzięki temu wyglądamy młodziej i mamy energię.

Z kolei przyspieszony oddech podczas ćwiczeń pobudza serce, a cały układ krążenia zaczyna lepiej pracować. Zwiększa się także wydolność płuc.

Ma to istotne znaczenie dla układu krążenia, bo spadek żeńskich hormonów zwiększa ryzyko miażdżycy i osteoporozy. A podczas spaceru organizm wytwarza witaminę D ważną dla kości.

Bella Relaks
Więcej na temat:ryby | ryby | Nie | okres | witaminy | gimnastyka | mleczne | 'Masa' | "Masa" | ZIO | Masa | nocne poty

Zobacz również

  • W ciągu dnia jest ci nagle gorąco i robisz się czerwona na twarzy? W nocy często się pocisz tak, że musisz się przebierać, a nawet zmieniać pościel? Uderzenia gorąca i zlewne poty dotyczą od 50... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.