Reklama
  • Piątek, 14 listopada 2014 (10:05)

    Jak złagodzić objawy menopauzy?

Przekwitanie to część naszego życia. Ono nie kończy się na menopauzie! Mało tego, wiele kobiet twierdzi, że dopiero wtedy się zaczyna. Sprawdź, jak się do tego przygotować.

Menopauza to tylko końcowy etap klimakterium. W terminologii medycznej oznacza ostatnią miesiączkę, która występuje zwykle w wieku 45-55 lat. Zanim jednak do tego dojdzie, trzeba przejść przez dość trudny okres tzw. przekwitania, a może on trwać od 5 do nawet 10 lat.

Reklama

Jak rozpoznać jego początek, by szybciej sobie pomóc i oswoić się z naturalnymi zmianami? Objawy klimakterium dotyczą całego organizmu kobiety, przy czym można je podzielić na naczyniowo-ruchowe i psychiczne. Te pierwsze to uderzenia gorąca, skoki ciśnienia, bóle głowy i nocne poty.

Drugie dają oznaki zmęczenia, drażliwości czy zaburzeń koncentracji. Do tego stopniowo spada libido, pojawiają się huśtawki nastroju, a nawet depresja. Towarzyszą im symptomy ze strony narządów płciowych, np. świąd, suchość pochwy, nawracające zapalenia dróg moczowych, nietrzymanie moczu i przede wszystkim nieregularne miesiączki.

Mogą także wystąpić bóle stawów, kości oraz kręgosłupa. Cierpi też skóra, ponieważ zmniejsza się jej jędrność i elastyczność, natomiast znacznie zwiększa aktywność gruczołów łojowych i potowych.

Na szczęście wszelkie objawy można złagodzić, stosując hormonalną terapię zastępczą (HTZ). Jeżeli występują przeciwwskazania w postaci choćby chorób naczyniowych, wątroby lub przebytych nowotworów, warto sięgnąć po inne pigułki z estrogenami roślinnymi.

Trzeba to jednak omówić z lekarzem ginekologiem. Dodatkowo, w związku z obniżeniem nastroju, zalecane jest przyjmowanie antydepresantów, które może przepisać psychiatra, albo wybrać tabletki dostępne bez recepty.

Są to ziołowe kapsułki, zawierające m.in. melisę, walerianę i dziurawiec. Stonowanie, wyciszenie oraz pozytywne myślenie to połowa sukcesu w leczeniu innych dolegliwości. Przy nadciśnieniu tętniczym warto np. spróbować leczenia klonidyną, która dodatkowo łagodzi pozostałe objawy klimakterium, takie jak uderzenia gorąca.

Warunkiem dobrego samopoczucia w tym okresie jest racjonalne odżywianie. Należy jeść surowe lub gotowane na parze warzywa, a także chude mięso drobiowe, ryby oraz nabiał. W trosce o zachowanie prawidłowej wagi z menu trzeba wyeliminować potrawy tłuste, smażone na głębokim oleju, np. kiełbasy, oraz gotowe dania wysokoprzetworzone, m.in. hamburgery i pizzę.

Niestety, w trakcie wszystkich zmian, jakie zachodzą w organizmie podczas przekwitania, zachwianiu ulega także metabolizm. Zdrowa dieta dobrze wpłynie nie tylko na Twoje samopoczucie, ale także doda Ci energii. Pomyśl, że gdy nadejdzie menopauza, pozbędziesz się wszelkich napięć i spokojnie zaczniesz nowe życie: bez stresu.

MP

Kurier TV
Więcej na temat:menopauza

Zobacz również

  • Naukowcom udało się wyłapać pierwsze zmiany w kobiecym cyklu miesięcznym, po których można już liczyć lata, jakie pozostały paniom do menopauzy. Termin ostatniej miesiączki da się „z grubsza”... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.