Reklama
  • Poniedziałek, 20 kwietnia 2015 (12:00)

    Jak złagodzić uderzenia gorąca?

Nagłe uderzenie fali gorąca może wywołać nawet niewielki wysiłek lub stres.

Reklama

To jedna z najbardziej przykrych przypadłości dokuczających kobietom w średnim wieku. Na uderzenia gorąca skarży się ok. 85 proc. pań około pięćdziesiątego roku życia. U niektórych kobiet ten nieprzyjemny objaw może pojawić się nawet kilka lat przed ostatnią miesiączką (nawet tuż po czterdziestce) i utrzymywać się jeszcze wiele miesięcy po zakończeniu menopauzy. Zdarza się, że okres występowania dolegliwości trwa nawet 10 lat.

Co jest przyczyną

Napady gorąca w ciągu dnia wręcz uniemożliwiają wykonywanie codziennych zajęć i wywołują skrępowanie u cierpiących na nie osób, a z kolei nocne fale ciepła i towarzyszące im zlewne poty nie dają spokojnie spać. Ataki nasilają się pod wpływem sytuacji stresowych, są bardziej uciążliwe w upalne dni. Uderzenie krwi do głowy może wywołać nawet zbyt ciepły, ostro przyprawiony posiłek.

Częstsze i intensywniejsze napady mają osoby palące papierosy, kłopoty wywołuje także przebywanie w towarzystwie palaczy. Uderzenia gorąca mogą mieć różną częstotliwość, zwykle od dwóch lekkich do pięciu ciężkich, a w najgorszych przypadkach pojawiają się kilkadziesiąt razy w ciągu doby. Fala gorąca rozprzestrzenia się od twarzy (która czerwienieje), wzdłuż szyi i klatki piersiowej na resztę ciała. Nieprzyjemne odczucia trwają od kilku sekund do kilkunastu minut.

Potem skóra zaczyna się obficie pocić i temperatura ciała spada. Atakom mogą towarzyszyć dreszcze, kołatanie serca, rozkojarzenie i stany depresyjne, a w nocy bezsenność.

Przyczyną tych dolegliwości jest spadek poziomu estrogenów. Ich niedobór zaburza kurczliwość naczyń krwionośnych biorących udział w regulacji temperatury ciała. Za sprawną termoregulację odpowiadają też neuroprzekaźniki noradrenalina i serotonina. Gdy brakuje estrogenów, spada również ilość neuroprzekaźników, gdyż ich stężenie regulowane jest przez hormony płciowe.

Co przyniesie ulgę?

Panie po czterdziestce, których dotyczy ten problem, mogą same stwierdzić, czy te nieprzyjemne odczucia gorąca związane są z nadchodzącym klimakterium, czy też wywołane jakimś innym schorzeniem. W diagnozowaniu pomocne jest określenie poziomu hormonu FSH (folikulotropowego). W aptekach można kupić m.in: Menopauza Test, Climea, Test MediSmart i Amil test. Podwyższony wynik uważa się za wskaźnik okresu menopauzy.

Skuteczną metodą walki z uderzeniami gorąca jest hormonalna terapia zastępcza. Dobre efekty daje też zażywanie tabletek z wenlafaksyną podwyższającą poziom noradrenaliny i serotoniny. Osobom, które nie decydują się na terapie farmakologiczne, ulgę przyniosą regularne ćwiczenia, odpowiednia dieta, zioła oraz zabiegi wodolecznicze.

Nadejście fali gorąca odczuwa się kilka chwil wcześniej. Warto wtedy wziąć głęboki oddech, napić się zimnej wody, spryskać dekolt i twarz chłodną wodą w aerozolu. Dla zwiększenia komfortu używać ubrań tylko z przewiewnych materiałów, np. bawełny, jedwabiu – wchłaniają one pot i pozwalają skórze swobodnie oddychać. Ubierać się na cebulkę, by w trakcie uderzenia gorąca móc się rozebrać z kolejnych warstw.

Nie nosić więc samego swetra, ale zakładać go na bluzkę lub podkoszulek. W nocy przykrywać się cienkim kocem. Postarać się zrzucić nadwagę i uprawiać sport – nadmiar kilogramów i siedzący tryb życia nasilają problem.

Naturalne hormony

Wzbogacenie jadłospisu w fitoestrogeny, czyli związki, które naśladują w organizmie działanie hormonów estrogenów, może złagodzić napady gorąca. Fitoestrogeny obejmują trzy grupy związków. Źródłem izoflawonoidów jest soja (najwyższą aktywność estrogenową ma fasola sojowa i ser tofu), soczewica, fasola, bób, groch i winogrona. Kumestany znajdują się w kiełkach roślin, natomiast orzechy, jagody, siemię lniane i olej lniany są bogate w lignany. Badania irańskich naukowców z Uniwersytetu Tarbiat Modarres wykazały, że intensywność uderzeń gorąca zmniejsza witamina E. Jej źródłem są m.in. liściaste warzywa i orzechy.

Witamina B5 reguluje pracę nadnerczy, które w okresie menopauzy nadal wydzielają w niewielkich ilościach jeden z estrogenów – estron. Znajdziemy ją w rybach, pełnoziarnistym pieczywie, roślinach strączkowych, jajach.

Z kolei PABA, czyli kwas paminobenzoesowy, wspiera metabolizm estrogenów. Obecny jest w otrębach ryżowych i mleku. Niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania nadnerczy jest też witamina C. Jej źródłem są owoce cytrusowe, pomidory, szpinak, brukselka, brokuły i inne zielone warzywa. W aptekach bez recepty można również kupić preparaty roślinne, które zawierają fitoestrogeny. Dobre efekty lecznicze przyniesie zażywanie środków z wyciągiem z pluskwicy groniastej, czerwonej koniczyny oraz soi. Łagodzą one uderzenia gorąca, zaburzenia snu i nerwowość.

Na efekty terapeutyczne trzeba poczekać około 2 miesięcy. Podobne skutki przypisuje się preparatom homeopatycznym. Ferrum phosphoricum zmniejsza zaczerwienienie twarzy. Belladonna łagodzi sporadyczne, gwałtowne uderzenia gorąca.

ziołowe NAPOJE

Jeśli chcesz złagodzić przykre dolegliwości, regularnie popijaj herbatki z wyciągiem z ziół.

Z krwawnikiem. Wymieszaj: 40 g ziela krwawnika, 20 g ziela srebrnika, 30 g ziela dziurawca, 20 g ziela tasznika, 16 g kłącza tataraku, 15 g kłącza kozłka, 20 g ziela jemioły. Łyżkę mieszanki zalej szklanką wrzątku. Pij szklankę dziennie.

Z głogiem. Wymieszaj łyżkę: owoców głogu, koszyczków rumianku, ziela serdecznika, ziela jemioły i szyszek chmielu. Parz łyżkę stołową ziół w szklance wrzątku. Pij rano i wieczorem po pół szklanki. Łagodzi dolegliwości związane z zaburzeniami krążenia.

Z lawendy. Łyżeczkę kwiatów parz w szklance wrzątku 10 minut. Pij dwie szklanki dziennie między posiłkami. Napar uspokaja, łagodzi mdłości nerwicowe i uderzenia krwi do głowy.

Przy napadach gorąca można też pić napary z innych pojedynczych ziół: szałwii, liścia melisy, ziela skrzypu.

Polewanie kolan i szczotkowanie na mokro

Ta naturalna kuracja złagodzi uderzenia gorąca. Polewanie chłodną wodą zacznij od palców prawej stopy, po czym poprowadź strumień wody wzdłuż prawej strony stopy do pięty, następnie w górę do dołu podkolanowego i nieco poruszaj wężem przez 5 sekund.

Potem poprowadź strumień wody wzdłuż wewnętrznej strony łydki z powrotem do pięty. Wykonaj ten sam zabieg na lewą nogę. Na koniec polewaj kolejno prawe i lewe kolano przez 5 sekund.

Delikatny masaż pomaga usprawnić krążenie krwi, a także przeciwdziała przykrym objawom. Stań w wannie wypełnionej do 5 cm ciepłą wodą o temperaturze 36-39°C. Zwilż w niej dwie niezbyt twarde szczotki z naturalnego włosia.

Wyszczotkuj w kolejności: łydki, podeszwy stóp i kostki, kolana, uda, biodra, krzyż, prawą rękę, lewą rękę, przednią powierzchnię tułowia, plecy (tu przyda się szczotka z długą rączką). Na zakończenie zmyj ciało myjką zmoczoną w zimnej wodzie (wcześniej przygotuj ją w misce) i porządnie wyciśniętą. Następnie wytrzyj się do sucha. Masaż powtarzaj codziennie, rano lub wieczorem.

Nasz ekspert: dr Maria Sterczewska: Jeśli naturalne metody nie złagodzą uderzeń gorąca, warto porozmawiać z ginekologiem o hormonalnej terapii zastępczej (HTZ).

Akupunktura i stymulacja

Zabiegi akupunktury i elektroakupunktury należy wykonywać trzy razy w tygodniu. Pierwsza metoda polega na nakłuwaniu ciała igłami, druga – na użyciu specjalnych aparatów (stymulatorów).

Ostrożnie jednak wybierajmy gabinet zabiegowy – najlepiej z polecenia. Akupresura polegająca na masażu (paluchów oraz miejsc pomiędzy kostką i piętą na zewnętrznej stronie stóp) przynosi efekt głównie w postaci relaksu i zmniejszenia napięcia nerwowego.

Życie na gorąco
Więcej na temat:uderzenia gorąca | gorąca | uderzenie | tem | Nie | napady

Zobacz również

  • Trudno jest zasnąć, gdy pot cię zalewa, a w głowie kłębią złe myśli. Poranny brak formy najlepiej złagodzi zastrzyk glukozy... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.