Reklama
  • Poniedziałek, 7 listopada 2016 (13:00)

    Menopauza: trudne chwile dla psychiki

Depresja i wahania nastroju bywają dla pań cięższe do zniesienia niż problemy fizjologiczne.

Okres przekwitania to nie tylko zmiany somatyczne (gr. ciało) – wygasanie czynności jajników i zanik miesiączki, osteoporoza czy większe ryzyko zawału. To także ogromne obciążenie dla kobiecej psychiki.

Lęk i przygnębienie

Aż 90 proc. kobiet skarży się w tym czasie na wahania nastroju. Gorzej radzą sobie z emocjami, takimi jak złość i gniew, stają się bardziej wybuchowe. Cierpią na stany lękowe, depresję.

Reklama

Objawy te, które wiązać należy z zanikającą czynnością jajników i niedoborem estrogenów, często nakładają się wówczas na niekorzystne i obciążające psychikę sytuacje życiowe, takie jak pogorszenie stanu zdrowia lub choroba swoja lub współmałżonka, konieczność opieki nad starzejącymi się rodzicami, „syndrom pustego gniazda” – opuszczenie domu przez dzieci, niezadowolenie z osiągniętej pozycji społecznej.

Wskutek fizycznych zmian wyglądu pogarsza się poczucie własnej atrakcyjności. Kobiety zaczynają „odstawać”, zamykają się w sobie i czterech ścianach.

Co robić? W środowisku, gdzie szanuje się wiek, związaną z nim mądrość i doświadczenie, panie odczuwają mniej negatywnych symptomów menopauzy. Poszukaj więc grupy wsparcia, w której porozmawiasz o swoich przeżyciach i dolegliwościach.

Wciąż jesteś w pełni sił i nadal możesz pracować nad sobą, zdobywać wiedzę, pielęgnować związki. Jeśli nie dajesz sobie rady, poproś psychiatrę o antydepresanty. Wizyta nie wymaga skierowania.

Bezsenność

Reakcją układu nerwowego na spadek ilości estrogenów bywa bezsenność. Może pojawić się ona już między 40. a 45. rokiem życia. W okresie poprzedzającym menopauzę wiele pań, które kładą się spać o godzinie 22–23, budzi się o 2–3 i trudno im potem znowu zasnąć.

Po menopauzie, gdy w organizmie w ogóle nie ma już hormonów płciowych, bezsenność staje się jeszcze bardziej męcząca. Może przyjąć formę kłopotów z zasypianiem lub płytkiego, przerywanego snu na skutek intensywnie dokuczającej potliwości, konieczności zmiany bielizny, a nawet pościeli.

Nieprzespane noce w okresie przekwitania nie tylko znacznie pogarszają jakość życia, ale przyspieszają procesy starzenia. Co robić? Zanim sięgniesz po leki nasenne, wypróbuj metody naturalne. Ciepła kąpiel przed snem, wywietrzenie sypialni i ziółka wyciszą układ nerwowy. Np. ekstrakty z kozłka lekarskiego i chmielu skracają czas zasypiania, arcydzięgiel i lawenda łagodzą napięcia nerwowe.

Melisa zmniejsza lęki odczuwane w ciągu dnia, w nocy zaś poprawia jakość snu.

Już po południu unikaj napojów zawierających kofeinę, obfitych kolacji, palenia papierosów, intensywnego wysiłku umysłowego i fizycznego. Wieczorny półgodzinny spacer dotlenieni organizm i wesprze funkcje mózgowego ośrodka snu.

Utrata libido

Zwiększona drażliwość i utrata pewności siebie nie wzmacniają libido. Postępujące z wiekiem ścieńczenie śluzówki i zmniejszenie ilości śluzu pochwowego powoduje dyspareunię, tj. bolesne stosunki, zmniejsza komfort i częstość współżycia.

Wiotczeją mięśnie dna miednicy, które we właściwym położeniu utrzymywały narządy rodne i pęcherz moczowy. Ściany pochwy obniżają się i może dochodzić do wypadania macicy i wysiłkowego nietrzymania moczu. Jego objawem jest bezwiedne oddawanie niewielkich jego ilości podczas wysiłku fizycznego, śmiechu, kaszlu, kichania.

Co robić? Udaj się do lekarza seksuologa, ginekologa lub endokrynologa, który zdiagnozuje problem i ewentualnie zaproponuje hormonalną terapię zastępczą, np. miejscowo działające preparaty estrogenowe. Komfort współżycia seksualnego poprawią lubrykanty, tj. środki nawilżające pochwę dostępne w aptece bez recepty.

Zanim pojawią się symptomy wysiłkowego nietrzymania moczu, spróbuj wzmocnić mięśnie dna miednicy, wykonując regularnie tzw. ćwiczenia Kegla.

Koncentracja i pamięć

Okres okołomenopauzalny wiąże się z pogorszeniem procesów poznawczych. Pojawiają się problemy z koncentracją, zapamiętywaniem nowego numeru telefonu czy przywołaniem z pamięci listy zakupów. I są to procesy niezależne, a nie konsekwencja braku snu i depresji.

Mózg, by funkcjonować, tak samo jak nerki czy żołądek, potrzebuje dobrego traktowania. A stres i konieczność radzenia sobie z wahaniami nastroju bardzo go wyczerpują.

Co robić? Choć boisz się przytyć, nie ograniczaj restrykcyjnie tłuszczu w diecie. Mózg potrzebuje witaminy D, która się w nim rozpuszcza. Ona zaś jest niezbędna do wchłaniania potasu regulującego pracę układu nerwowego.

Kłopoty z koncentracją to także skutek niedoboru magnezu. Wzbogać swój jadłospis w zawierające go orzechy laskowe, gorzką czekoladę, kakao, szpi nak, banany. Lub zacznij suplementować magnez w tabletkach. Najlepiej przyswajalny jest w formie cytrynianu, mleczanu i asparaginianu.

Co to jest?

Klimakterium, inaczej przekwitanie, to okres przejściowy w życiu kobiety pomiędzy dojrzałością płciową a starością. Następuje wtedy stopniowe wygasanie czynności jajników, co wiąże się z malejącym stężeniem hormonów płciowych.

Ostatnie sterowane przez jajniki krwawienie miesięczne, czyli menopauza, ma miejsce pomiędzy 45. a 55. r.ż., statystycznie najczęściej w wieku 52 lat. Klimakterium nie wymaga zazwyczaj stosowania środków farmakologicznych. Przy komplikacjach zdrowotnych lekarze zalecają terapie hormonalne, antydepresanty i leki ob niżające ciśnienie krwi.

Zadbaj o ruch

Aktywność fizyczna. Codzienna dawka ruchu sprawi, że twój organizm otrzyma niezbędną dawkę endorfin – hormonów szczęścia. Poprawi postawę i wymodeluje sylwetkę, dzięki czemu wydawać będziesz się smuklejsza i atrakcyjniejsza. Warto w tym czasie uprawiać sporty zespołowe czy choćby wybrać się z koleżanką na spacer lub basen. A może kurs tańca przywróci ci radość życia? Dla pań po menopauzie organizowane są specjalne zajęcia jogi.

Sen. Tylko podczas snu zniwelujesz skutki stresu i przemęczenia. Zregenerujesz narządy wewnętrzne, usuniesz toksyny z tka nek. Zapotrzebowanie na sen to rzecz indywidualna. Powinnaś jednak spać ok. 7 godzin na dobę.

Życie na gorąco

Zobacz również

  • W ziarnach lnu znajdują się lignany, czyli substancje, które łagodzą dolegliwości związane z przekwitaniem. Podczas menopauzy w organizmie zaczyna brakować kobiecych hormonów – estrogenów, a... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.