Reklama
  • Wtorek, 21 czerwca 2016 (11:05)

    Menopauza – trudny moment dla psychiki

Kiedy jest ci źle ze sobą

Zmienne nastroje, drażliwość, płaczliwość, spadek zainteresowania życiem seksualnym, pogorszenie pamięci, kłopoty z koncentracją… Porozmawiaj z mężem. Jego pomoc w tym okresie może być bezcenna.

Reklama

Okres menopauzy to czas, kiedy organizm kobiety przestaje produkować żeńskie hormony – estrogeny. Gdyby jednak na tym się kończyło… Ale estrogeny odpowiadają za wiele procesów związanych nie tylko z rozmnażaniem, dlatego kiedy zaczyna ich brakować, czujemy się fatalnie.

Co się z Tobą dzieje?

Większość kobiet w tym okresie ma nieustanne wahania nastrojów: od euforii do stanu depresyjnego lub odwrotnie. Gorzej radzimy sobie z emocjami, takimi jak złość i gniew. Stajemy się wybuchowe i nieprzyjemne, bywamy po prostu nieznośne. Ale to nie wszystko – pesymizm to teraz nasze drugie imię.

Na dodatek czujemy się coraz mniej atrakcyjne. Boimy się, że pewien etap w życiu jest już za nami. Wiele kobiet po prostu zamyka się w sobie i rezygnuje z życia towarzyskiego. Takie stany mogą prowadzić nawet do depresji. Oczywiście ten scenariusz nie dotyczy każdej z nas.

Jak żyć?

Jednym ze sposobów łagodzenia objawów menopauzy jest Hormonalna Terapia Zastępcza. Aby ginekolog przepisał Ci taką terapię, najpierw przeprowadza dokładny wywiad i zleca odpowiednie badania: cytologię, USG narządu rodnego, USG piersi i inne.

Alternatywą dla HTZ są leki m.in. na bazie soi, czerwonej koniczyny i pluskwicy groniastej zawierające fitoestrogeny, czyli substancje znajdujące się w niektórych roślinach, a działające podobnie jak estrogeny. Przynoszą one ulgę zwłaszcza przy złym samopoczuciu i wahaniach nastroju. Nie bój się, działaj!

Jeśli nie decydujesz się na terapię hormonalną ani fitohormonalną, możesz poprawić swoje samopoczucie, wprowadzając zmiany do diety (obniżając przy okazji kaloryczność posiłków) i zmieniając swój styl życia na bardziej aktywny – jeśli do tej pory taki nie był. W Twoim jadłospisie nie może zabraknąć wapnia, bo to czas, gdy osteoporoza atakuje ze zdwojoną siłą.

Duże ilości fitoestrogenów zawierają m.in.: soja (Japonki jedzą jej naprawdę dużo), nasiona słonecznika, jęczmień, bób, soczewica oraz gruszki, jabłka i marchew.

Jeśli natomiast dopadają Cię stany depresyjne, możesz wspomóc się, pijąc napary z dziurawca. Pamiętaj jednak, by nie łączyć go z antydepresantami, bo zioło to może wchodzić w interakcje z innymi lekami.

Tele Tydzień
Więcej na temat:menopauza | USG | Nie | okres | japonki

Zobacz również

  • Najskuteczniejsza jest hormonalna terapia zastępcza. Gdy jednak nie można jej stosować, trzeba wybrać dietę, ruch i zioła. więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.