Reklama
  • Wtorek, 17 maja 2016 (11:00)

    Nasiona na menopauzę

Sezam uzupełni hormony i powstrzyma wypadanie włosów

Wspomaga układ hormonalny. Gdy u dojrzałej kobiety krwawienia zaczynają pojawiać się nieregularnie, np. co 2-3 miesiące, to sygnał, że zbliża się menopauza, czyli ostatnia miesiączka w życiu. A to z kolei oznacza, że jajniki stopniowo zaczynają kończyć pracę i wytwarzają coraz mniej hormonów płciowych.

Ziarenka sezamu zawierają dużo cynku, który pobudza produkcję jednego z nich – progesteronu. Odgrywa on ważną rolę w drugiej fazie cyklu. Objawy coraz niższego stężenia progesteronu (np. wzrost wagi, plamienia, rozdrażnienie) możesz zmniejszyć, gdy codziennie, już na 10 dni przed miesiączką, zjesz łyżkę sezamu. Możesz go dodawać do potraw, np. sałatki, musli, jogurtu lub upiec sezamowe ciasteczka.

Reklama

Poprawia kondycję włosów

Według tradycyjnej medycyny azjatyckiej warto sięgnąć po olejek sezamowy, jeśli w okresie klimakterium mamy kłopoty z włosami. Wcieranie olejku poprawia ukrwienie skóry głowy, reguluje pracę gruczołów łojowych i w efekcie zapobiega wypadaniu włosów.

Olej sezamowy

Nadaje potrawom delikatny orientalny zapach oraz orzechowy smak. Służy jednak wyłącznie do doprawiania, a nie do smażenia. ich!

Sezamowe ciastka. Idealne na mały podwieczorek

◆Składniki: 60 g masła, 1/2 szkl. brązowego cukru, jajko, 100 g mąki, 1/4 łyżeczki soli, 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia, 250 g uprażonych ziaren sezamu

◆Przepis: ucieramy roztopione masło (nie może być gorące), z 1/2 szklanki brązowego cukru. Dodajemy do masy jajko i mieszamy. Do osobnej miski wsypujemy: mąkę, szczyptę soli, proszek do pieczenia i dodajemy do masy. Wszystko mieszamy. Wsypujemy uprażone ziarenka sezamu. Wykładamy łyżką na blachę wyłożoną papierem, zachowując spore odstępy, bo ciasteczka urosną i mogą się zlać ze sobą. Pieczemy 15-20 min. w temp. 165 st.

Siemię lniane osłabi uderzenia gorąca gorąca i zmniejszy ryzyko raka piersi

Dostarcza roślinnego estrogenu. Jednym z najbardziej uciążliwych i krępujących objawów menopauzy są nagłe uderzenia gorąca. Często pojawiają się one w najmniej odpowiednim momencie, np. podczas ważnej rozmowy z szefem. Twarz nagle robi się czerwona, a na czoło występują kropelki zimnego potu.

Przyczyną takich objawów jest zmniejszony poziom estrogenów (hormonów płciowych). Uderzenia gorąca można złagodzić terapią hormonalną, ale także przyjmując izoflawony, czyli hormony naturalne. To roślinne odpowiedniki estrogenów – fitoestrogeny.

Siemię lniane jest doskonałym ich źródłem, bo zawiera lignany, cenny związek należący do flawonoidów, uzupełniający niedobór estrogenów. Dlatego nasze babcie stosowały siemię lniane do łagodzenia objawów, które pojawiały się w okresie klimakterium.

Obniża poziom złego cholesterolu

Mniejsza ilość estrogenów w okresie menopauzy powoduje zwiększenie poziomu „złego” cholesterolu LDL i trójglicerydów oraz zmniejszenie poziomu „dobrego” cholesterolu HDL. Nasiona lnu są doskonałym źródłem kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3, które zmniejszają ryzyko chorób serca. Małe ziarenka zawierają go niemal tyle samo, co ryby.

Jeśli więc rzadko je jadasz, uzupełniaj dietę siemieniem. To doskonały dodatek do jogurtu naturalnego, musli, owsianki, koktajli, zup i sosów. Mielonym siemieniem można nawet częściowo zastąpić mąkę, przygotowując wypieki.

Olej lniany

To jeden z najzdrowszych olejów. Zawiera rekordową ilość kwasów omega-3. Aby zachował swoje właściwości, musi być przechowywany w lodówce, w butelce z ciemnego szkła.

Lniana owsianka

Takie śniadanie dostarczy ci potrzebnych składników odżywczych i na trzy godziny zaspokoi głód.

◆Składniki 4 łyżki płatków owsianych górskich, łyżka siemienia lnianego, łyżka dowolnych otrąb, 4 orzechy włoskie, 10 truskawek, łyżka miodu

◆Przepis: płatki owsiane wymieszaj z siemieniem lnianym. Zalej na noc ciepłą wodą (centymetr nad powierzchnię płatków). Rano dodaj do płatków posiekane orzechy oraz połówki świeżych truskawek. Wymieszaj z jogurtem naturalnym i miodem.

Czarnuszka. Przyspieszy metabolizm

Zahamuje nadmierny apetyt. Już w okresie premenopauzy coraz trudniej jest zapanować na tyciem. Organizm, broniąc się przed skutkiem obniżania się poziomu estrogenów w organizmie, gromadzi tłuszcz w okolicach brzucha. Rośnie apetyt na słodycze, więc przybywa też kilogramów.

Dzieje się tak dlatego, że w tym okresie pogarsza się metabolizm glukozy. Włączenie czarnuszki do diety przyniesie nam same korzyści, bo jej ziarna sprzyjają utrzymaniu właściwego poziom cukru we krwi. A to z kolei pozwala uniknąć napadów głodu i zwiększonego łaknienia na słodycze.

Czarnuszka działa też ochronnie na trzustkę, pomaga w jej regeneracji. Łagodzi dolegliwości układu pokarmowego. Świetnie sprawdza się przy łagodzeniu wielu dolegliwości żołądkowych. Pobudza pracę rozleniwionych w okresie menopauzy jelit, przyspiesza trawienie i metabolizm oraz likwiduje wiele objawów niestrawności, w tym wzdęcia.

Wystarczy zjeść łyżeczkę ziarenek (np. zmielonych) dziennie, wsypując je do sałatki. Czarnuszkę dodaje się także do pieczywa, zup, bigosu. Można ją też stosować w postaci naparu – łyżkę zmielonych ziaren zalewamy wrzątkiem, zaparzamy ok. 20 minut. Przed wypiciem odcedzamy.

Krem z marchwi z czarnuszką

Pyszna pasta do chleba (przepis Agnieszki Kręglickiej)

◆Składniki: 3-4 marchewki, 6 posiekanych ząbków czosnku, 3/4 szklanki greckiego lub bałkańskiego jogurtu, oliwa do smażenia, sól, pieprz, czarnuszka

◆Przepis: marchewkę zetrzyj na tarce o drobnych oczkach. Rozgrzej oliwę na patelni, smaż marchewkę razem z czosnkiem. Dodaj sól i pieprz. Marchewka powinna się zrumienić i mocno zmięknąć, a czosnek zeszklić. Usmażoną masę ostudź, wymieszaj z jogurtem, dopraw do smaku, posyp czarnuszką (uwaga! nada kremowi ostry smak).

Nasiona chia wzmocnią kości

Dobre źródło białka i kwasów omega -3. Po 50. roku życia kobiety częściej skarżą się na złą tolerancję mleka, a więc i produktów, które je zawierają. Po ich zjedzeniu pojawia się biegunka lub zaparcia, bóle brzucha i złe samopoczucie.

Często towarzyszą im wzdęcia. Jednak w tym okresie bardzo ważna dla każdej kobiety jest odpowiednia ilość wapnia w diecie. W tej sytuacji mogą uratować nas nasiona chia – bogate w wapń, magnez, fosfor i białka.

Chia zawierają nawet więcej wapnia niż niektóre produkty mleczne. Z kolei dzięki zawartości kwasów Omega-3 wzmacniają układ sercowo-naczyniowy. Ponieważ nasionka te są właściwie bez smaku, można je dodać do każdej potrawy. Codziennie zjedz 1-2 łyżki. Wsyp do koktajlu, soku lub sałatki. Nadają się też do zagęszczenia sosu, zupy lub deseru.

Pudding z owocami

Deser dla wszystkich

◆Składniki: 100 ml mleka kokosowego, 50 ml mleka owsianego, 1/2 łyżeczki stewii, 2 łyżki nasion chia, sok z cytryny, ananas świeży lub z puszki pokrojony w kostkę.

◆Przepis: podgrzewamy lekko mleko owsiane, wsypujemy nasiona na 15 minut (czekamy, aż napęcznieją). Stewię rozpuszczamy w mleku kokosowym. Mieszamy z mlekiem owsianym. Wstawiamy do lodówki, aż pudding się schłodzi.

Świat kobiety
Więcej na temat:nasiona | przepis | czarnuszka | olej | Chia

Zobacz również

  • Najskuteczniejsza jest hormonalna terapia zastępcza. Gdy jednak nie można jej stosować, trzeba wybrać dietę, ruch i zioła. więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.