Reklama
  • Środa, 2 listopada 2016 (13:05)

    Sposoby na menopauzę

To nie koniec kobiecości, ale jej kolejna odsłona! Jak gładko przejść klimakterium?

Reklama

Przyjmij ten etap życia ze spokojem. Współczesna wiedza sprzyja kobietom w okresie menopauzalnym. Lekarze wiedzą, jak radzić sobie ze wszystkimi uporczywymi objawami klimakterium i pomogą ci dobrać najlepsze terapie. Ważne jest twoje nastawienie. Pierwsze oznaki menopauzy to nie wyrok, tylko powód, by odwiedzić gabinet specjalisty. Nie musisz się męczyć!

Szybko podjęte działania pomogą ci uniknąć nagłych zmian nastroju, nocnych potów czy trudności z koncentracją. Na koniec dobra wiadomość. Najnowsze badania pokazują, że około 60 proc. kobiet przechodzi menopauzę w sposób łagodny, a około 30 proc. z nich w ogóle nie odczuwa związanych z nią uciążliwych dolegliwości. Dla reszty mamy kilka porad.

Otwórz się na nowe wyzwania. Chcesz zachować dobrą figurę? Zapisz się na kurs tańca, o którym zawsze marzyłaś, lub spróbuj sił w sportach walki. Udowodnij sobie, na ile cię stać!

Myśl pozytywnie!

1. Nie ukrywaj swoich uczuć. Uważasz, że nie jesteś już kobieca, czujesz się staro, myślisz o przemijaniu… Twoje niepokoje wzrosną, jeśli będziesz je tłumić w sobie. Po-dziel się nimi z kimś bliskim lub ze specjalistą. Rozmowa z przyjaciółką w podobnym wieku pozwoli na wymianę doświadczeń, a terapeuta pomoże ci odkryć źródła lęków i zaproponuje, jak sobie z nimi radzić.

2. Dbaj o swój wygląd. Na tym etapie życia to bardzo ważne! Śledź trendy w makijażu, kupuj modne ubrania, zainwestuj w dobry krem. Regularnie odwiedzaj fryzjera i kosmetyczkę. Kobiety po 50. mają mnóstwo seksapilu, bo są świadome swoich atutów!

3. Sięgaj po poradniki. Możesz w nich znaleźć wiele ciekawych wskazówek, które pomogą ci łatwiej przejść menopauzę oraz uświadomić sobie, że zamiast myśleć o tym, co tracisz, warto skupić się na tym, co możesz zyskać!

Pierwsze objawy

1. Pojawiają się około 40. Chociaż u co setnej kobiety menopauza może zacząć się przed czterdziestymi urodzinami, większość z nas dopiero po nich doświadczy wahania poziomu hormonów i zaburzeń cyklu. W pierwszej fazie nie będą one bardzo uciążliwe, ale są sygnałem, że należy pamiętać o regularnych wizytach u ginekologa.

2. Zyskaj pwność. Na kolejnych etapach życia nasze hormony potrafią szaleć z różnych przyczyn. Dlatego zanim stwierdzisz, że to menopauza, poproś lekarza o skierowanie na badania. Dopiero na podstawie testu określającego stężenie we krwi hormonów FSH i LH (odpowiadają za spadek poziomu estrogenów) lekarz określi, czy i w jakiej fazie menopauzy się znajdujesz: pre-, premi-, meno-pauzie czy postmenopauzie.

3. Obserwuj cykle. Kiedy zbliżasz się do menopauzy, okres może pojawiać się później, lub wcześniej niż tego oczekujesz, a krwawienia być obfitsze, lub uboższe. Objawy brane za PMS, mogą też wiązać się z menopauzą: za płaczliwość, rozdrażnienie i apatię winę ponoszą hormony.

4. Waga na wagę! Jeśli jesteś puszysta, łatwiej przejdziesz menopauzę! Tkanka tłuszczowa uwalnia bowiem estrogen do krwi.

Hormony: za i przeciw

Za Jeśli dolegliwości związane z menopauzą są bardzo silne i nie masz zdrowotnych przeciwwskazań, hormonalna terapia zastępcza będzie dla ciebie zbawienna.

Z pomocą lekarza. Zanim ginekolog przepisze ci hormony, zleci wykonanie serii testów. Poza badaniami krwi powinnaś poddać się mammografi, zrobić cytologię i USG przezpochwowe.

Wygodna forma. Tabletki i globulki powoli ustępują miejsca plastrom i sprejom. Tymi ostatnimi spryskuje się skórę na ramieniu.

Przeciw. W niektórych przypadkach terapia HTZ nie jest wskazana. Przeciwwskazaniem mogą być m.in. skłonność do zakrzepicy czy dziedziczne obciążenie rakiem.

Skutecznie, ale naturalne. Alternatywą dla HTZ są fitoestrogeny, czyli estrogeny pochodzenia roślinnego. Najpopularniejsze są wyciągi z nasion soi oraz z czerwonej koniczyny.

Kupisz bez recepty. Jednak przyjmuj je pod kontrolą lekarza.

Dieta w menopauzie

Soki świeżo wyciskane zawierają nie tylko cenne witaminy, ale też błonnik, którego nie ma w sokach z kartoników.

Orzechy jedz oszczędnie, bo są bardzo kaloryczne. Jednak ich garść zawiera także wysoką dawkę nienasyconych kwasów tłuszczowych, które wzmacniają serce.

Warzywa są najlepszym źródłem antyoksydantów, które opóźniają efekty starzenia i mają dobroczynny wpływ na wygląd skóry oraz włosów.

Łosoś i inne ryby morskie zawierają kwasy omega-3, które regulują ciśnienie krwi i likwidują kołatania serca.

Kasze są cennym źródłem witamin z grupy B, mających wpływ na dobre samopoczucie i ułatwiających zasypianie. Magnez pomaga radzić sobie ze stresem.

Miłorząb zawiera glikozydy flawonowe, które spowalniają degenerację tkanki nerwowej. To łagodzi zmienność nastrojów.

Show

Zobacz również

  • W ciągu dnia jest ci nagle gorąco i robisz się czerwona na twarzy? W nocy często się pocisz tak, że musisz się przebierać, a nawet zmieniać pościel? Uderzenia gorąca i zlewne poty dotyczą od 50... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.