Reklama
  • Czwartek, 23 lutego (15:00)

    Uciążliwe skutki hormonalnego przełomu

Trudno jest zasnąć, gdy pot cię zalewa, a w głowie kłębią złe myśli. Poranny brak formy najlepiej złagodzi zastrzyk glukozy...

Po pięćdziesiątce w organiz- mie kobiety zachodzą ważne zmiany hormonalne. To krytyczny okres dla całego organizmu, gdyż zanika wydzielanie estrogenów. Hormonalna „bessa” może spowodować przykre zaburzenia fizjologiczne.

Skłonność do tycia

Większość kobiet po menopauzie zmaga się ze stopniowym przybieraniem na wadze – średnio pół kilograma w ciągu roku. Charakterystyczną cechą tycia w tym okresie jest odkładanie się tłuszczu między narządami jamy brzusznej i w okolicach karku, przy zachowaniu stosunkowo szczupłych nóg i rąk.

Reklama

Winowajcą są męskie androgeny (ich małe ilości obecne są w organizmie kobiety przez całe życie), które zaczynają dominować, gdy brakuje żeńskich estrogenów. Ich zanik sprawia, że zmniejsza się także ilość wydzielanej przez mózg serotoniny trzymającej w ryzach apetyt.

Powstaniu otyłości sprzyja, oprócz zbyt kalorycznych posiłków, mała ilość snu. Niestety, tłuszcz trzewny może doprowadzić do rozwoju tzw. zespołu metabolicznego: nadciśnienia tętniczego, cukrzycy, zaburzeń krzepnięcia i zaawansowania procesu miażdżycowego. Wskazuje na niego otyłość brzuszna (obwód talii powyżej 88 cm), ciśnienie tętnicze ponad 130/85 mm Hg, glikemia na czczo – powyżej 100 mg/dl, trójglicerydy – powyżej 150 mg/dl oraz poziom „dobrego” cholesterolu HDL – poniżej 50 mg/dl.

Najważniejszym sposobem zapobiegania i leczenia zespołu metabolicznego jest zmiana trybu życia. Trzeba ograniczyć ilość cholesterolu i cukru w diecie, jeść więcej ryb, warzyw i owoców. Wynikające z niego kłopoty zdrowotne wymagają wspólnej terapii internistycznej i ginekologicznej. Schorzenie leczy się m.in. hormonalnie.

Osłabienie kości

Osteoporoza atakuje powoli, ale skutecznie – czterokrotnie częściej kobiety niż mężczyzn. Zaatakowane przez nią kości stają się coraz bardziej porowate, mniej wytrzymałe. Pierwsze złamanie często jest zaskoczenieniem. Bezpośrednią przyczyną choroby są niedobory wapnia w organizmie – pierwiastka będącego głównym budulcem kości, zębów i ważnego składnika mięśni. Po menopauzie zanik masy kostnej może sięgać nawet 5 proc. rocznie.

Proces ten nasila uboga dieta, picie dużych ilości kawy i alkoholu, palenie papierosów, które hamują aktywność komórek kościotwórczych – osteoblastów. Kłopoty z żuciem pokarmów w wyniku braków w uzębieniu i choroby układu pokarmowego dodatkowo utrudniają przyswajanie wapnia z pożywienia.

Na szczęście, skutkom niedoboru wapnia można zapobiegać, uzupełniając codzienne posiłki preparatami z tym minerałem. Wzmocnieniu tkanki kostnej sprzyja także ruch: gimnastyka, spacery, marsze. Najlepiej 30 minut umiarkowanych ćwiczeń dziennie albo 20 minut intensywniejszych – co drugi dzień. Unikać należy natomiast aktywności związanej z ryzykiem upadku.

Poty i zły nastrój

Skarży się na nie aż 85 proc. pań wchodzących w okres przekwitania. Poty, uderzenia gorąca, nastroje depresyjne, drażliwość, labilność emocjonalna i trudności z koncentracją potrafią bardzo uprzykrzyć życie.

Ponieważ są one spowodowane niedoborami estrogenów, skutecznie zapobiega im hormonalna terapia zastępcza. HTZ ma jednak swoje złe strony: po latach stosowania nieznacznie podnosi ryzyko raka piersi. Do bezwzględnych przeciwwskazań HTZ należą: wykryty rak piersi, rak endometrium, tj. błony śluzowej macicy, krwawienie z dróg rodnych o niewyjaśnionej przyczynie, choroba zakrzepowo-zatorowa i niewydolność wątroby.

Objawy przekwitania zmniejszają także zdrowe żywienie, gimnastyka i relaks. Zmiana diety polega na uwzględnieniu w niej fitoestrogenów – związków naśladujących kobiece hormony. Na dobry nas- trój w tym okresie korzystnie wpływają zajęcia na świeżym powietrzu, aerobik i joga, a zwłaszcza jej odmiana dla kobiet – joga hormonalna.

Aerobik poprawia krążenie, łagodzi uderzenia gorąca i reguluje potliwość. Joga relaksuje, poprawia pracę gruczołów dokrewnych.

Zalecane badania

Jeszcze przed menopauzą warto regularnie kontrolować stan zdrowia. Potrzebne są: raz w roku badanie ginekologiczne z cytoonkologicznym i USG narządu rodnego, co 2 lata mammografia. Poza tym wykonuje się lipido gram, bada poziom glukozy, enzymów wątroby i tarczycy oraz krzepliwość krwi. Badania prognozujące osteoporozę to densytometria DXA i markery obrotu kostnego. Żywotność jajników ocenia się, badając stężenia hormonów: estradiolu, FSH i prolaktyny.

Życie na gorąco

Zobacz również

  • W ciągu dnia jest ci nagle gorąco i robisz się czerwona na twarzy? W nocy często się pocisz tak, że musisz się przebierać, a nawet zmieniać pościel? Uderzenia gorąca i zlewne poty dotyczą od 50... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.